In acelasi timp, comisia Parlamentului a respins propunerea alternativa inaintata de opt state ale UE (Austria, Bulgaria, Germania, Grecia, Franta, Letonia, Luxembrug si Slovacia).
Potrivit acestui scenariu, transportul de energie este o companie separata, diferita de compania-mama, insa are aceiasi actionari ca aceasta.
Un numar de 26 de membri ai comisiei au votat impotriva propunerii celor opt state, 22 au fost pentru, iar trei s-au abtinut.
“Acesta este primul pas in asigurarea consumatorilor ca vocea lor este ascultata in sectorul energetic”, a spus Eluned Morgan, parlamentar socialist din Marea Britanie.
Votul de marti nu va afecta in mod neaparat batalia intre guvernele statelor si CE, potrivit conservatorului slovac Jan Hudacky, sugerind ca voturile parlamentarilor din cele opt state s-ar putea acorda in luna iunie pentru proiect si deci sa fie mai multe decit ale opozantilor.
In momentul actual exista doua alternative propuse de CE, fie o descentralizare totala, fie operatorul independent de sistem. Aceasta propunere specifica faptul ca marile companii din sectorul energetic pot fi proprietarele liniilor de transport, dar inmineaza controlul asupra retelei unui operator separat care nu va avea nici un actionar cu compania-mama. Un acord politic intre toate cele 27 state ale UE este asteptat in luna iunie, cind Franta va prelua presedentia CE.
COMPANIA INTEGRATA. Romania planuiste infiintarea unei companii energetice integrate pe verticala care sa cuprinda Electrica, Hidroelectrica si
complexurile energetice Rovinari si Turceni, insa nu si Transelectrica, operatorul sistemului national de transport al energiei electrice.
Conform proiectului, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului va fi actionarul majoritar al acesteia, insa nu se cunoaste exact procentul de actiuni, deoarece Fondul Proprietatea detine actiuni la cei trei producatori de energie dar si la cele trei filiale de distributie neprivatizate. Transelectrica nu va fi parte a companiei.
In domeniul gazelor naturale, producatorul Romgaz apartine statului, iar principalii distribuitori sunt privatizati (Distrigaz Sud fiind controlat de Gaz de France iar Distrigaz Nor de grupul german
E.ON), iar operatorul sistemului de transport al gazelor, Transgaz, este o companie separata.
Sursa:
Jurnalul National