Compania Energom infiintata in urma cu zece ani, cu capital francez la Cluj, intentioneaza sa angajeze 20 de ingineri si tehnicieni, anul acesta. Astfel, compania va ajunge sa aibe 100 de salariati.
Nu putem sa ne comparam cu liderii din acest segment, Germania sau Spania, care produc peste 20.000 MW, dar suntem totusi pe un drum bun la acest capitol. O sa facem in continuare o prezentare a situatiei jucatorilor care si-au anuntat prezenta in acest sezon si pe cine se bazeaza ei pentru transportul turbinelor eoliene si care vor fi zonele in care se vor amplasa. O sa lamurim si cateva probleme aparute prin presa care au ridicat niste serioase semne de intrebare legate de afacerile cu eoliene, scrie Curierul National.
Regulile jocului
Inainte de toate, trebuie sa stabilim care este regulamentul dupa care se "joaca" si de aceea am luat legatura cu cei de la Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE). Producatorii de energie eoliana au nevoie de acreditare din partea ANRE pentru a activa pe aceasta piata.
Am tot auzit pe la stiri sau prin ziare ca producatorii de energie eoliana au probleme cu ANRE pentru ca nu le permite conectarea la reteaua nationala de energie sau ca sunt probleme legate de legea privind certificatele verzi. Acestea au creat motive de ingrijorare in randul investitorilor din domeniu. Hai sa vedem care e adevarul.
ANRE spune ca toti producatorii de energie electrica, indiferent de combustibilul/sursa regenerabila de energie utilizata au dreptul sa se racordeze la sistemul energetic national, in baza Regulamentului privind racordarea utilizatorilor la retelele electrice de interes public aprobat prin HG nr. 90/2008, cu respectarea cerintelor tehnice stabilite de reglementarile in vigoare.
ANRE ofera asistenta in acest sens si exista chiar un ghid pentru racordarea producatorilor la reteaua nationala de energie, conform ordinului 51/2009. Putem sa va mai spunem ca toate operatiunile care se desfasoara in acest domeniu trebuie sa se raporteze dupa Legea energiei electrice nr. 13/2007 si Legea privind promovarea producerii energiei electrice din surse regenerabile (ESR-E) nr. 220/2008. Ambele au mai suferit cateva modificari de-a lungul timpului, cum ar fi OUG nr. 88/2011 aprobata de Comisia Europeana.
Referitor la speculatiile care au aparut in ultimul timp potrivit carora cu cat vom avea mai multa energie provenita de la "morile de vant", cu atat va creste factura consumatorilor finali, ANRE a specificat ca este posibil ca acest lucru sa se intample deoarece energia produsa din surse regenerabile este mai scumpa decat cea produsa in mod conventional.
1,3 miliarde de euro vor fi investiti in 2012
Pentru a afla date mai exacte despre cum se prezinta situatia pietei de energie eoliana, am apelat la doamna Dana Duica, presedintele Asociatiei Romane pentru Energie Eoliana (RWEA).
"Anul acesta vor avea loc lucrari serioase si in alte regiuni din Romania, mai ales pentru ca zona Dobrogea este plina de parcuri eoliene. S-au anuntat investitii destul de mari in zone din Moldova si Banat, mai exact in judetele Vaslui, Galati, Braila, Buzau, Botosani si Caras-Severin."
Principalii investitori care au anuntat ca se vor implica activ in acest sezon sunt CEZ, Enel Green Power, EDP Renováveis si Monsson. Se estimeaza ca vor fi instalati in total 800 MW, iar investitia totala va fi in jur de 1,3 miliarde de euro, judecand dupa faptul ca 1 MW instalat costa 1,6 milioane de euro.
Legat de problemele investitorilor, Duica a spus ca acestea inca mai exista si asta se datoreaza numai instabilitatii legislative. Au fost modificari in fiecare an care au creat aceasta instabilitate si in continuare legea pe resurse regenerabile nu este inca finalizata."
O astfel de problema cu care se confrunta cei care produc energie eoliana a aparut in luna februarie. Firma Eolica Dobrogea, care reprezinta interesele Iberdrola in parcul eolian de la Cogealac, a dat in judecata ANRE, Transelectrica si pe fostul director general al companiei pe motiv ca nu li s-a permis racordarea la reteaua nationala de energie.
Dana Duica a precizat insa ca nu exista nicio problema in acest sens si ca toti producatorii de energie eoliana sunt liberi sa se conecteze la sistemul energetic national fara nici un fel de piedica. Asta evident, dupa ce primesc toate avizele necesare pentru producerea de energie electrica din eoliene. Cat despre cazul cu Eolica Dobrogea, presedintele RWEA a declarat pentru Transporter ca este un caz izolat si ca nu stie ce probleme au fost acolo, dar stie ca au avut probleme doar cu Transelectrica, nu si cu ANRE. "Alte probleme legate de Transelectrica nu mai sunt. Operatorul de energie electrica a precizat ca poate primi in momentul de fata pana la 4.000 MW proveniti din surse eoliene in sistemul controlat de ei."
Un MW instalat produce aproximativ 0,25 MW/ora. Asta pentru ca vantul nu bate in ritm constant si nu o face pe tot parcursul anului.
O alta problema pe care a lamurit-o doamna Duica a fost una legata de certificatele verzi. S-a vehiculat ideea ca valoarea certificatelor verzi acordate de stat pentru producatorii de energie eoliana se va regasi in facturile consumatorilor finali. Asta deoarece furnizorii de energie vor creste preturile. Regularizarea ar urma sa se faca in 2013. Presedintele RWEA spune insa ca nu vor fi cresteri importante in facturile consumatorilor. "Pana acum, pretul la energie electrica nu a crescut cu niciun leu din cauza energiei provenite din vant. Pe viitor pretul va creste doar cu cateva procente, dar nimic semnificativ."
Transportatorii de eoliene si-au prezentat situatia pentru noul sezon
Holleman
Holleman a anuntat ca sunt pregatiti din toate punctele de vedere pentru noul sezon de eoliene. Firma germana reprezinta liderul pe piata in segmentul acesta si estimeaza ca lucrurile vor continua sa mearga bine si in 2012. "Anul acesta va fi cel putin la fel de bun ca anul trecut, poate chiar mai bun daca ne luam dupa anumite promisiuni", a declarat directorul general, George Nita, pentru Transporter. Se pare ca dupa spusele sale nu vor fi investitori noi pe piata de eoliene, dar cei care sunt deja prezenti in Romania vor investi in continuare sume importante pentru extinderea parcurilor eoliene.
In ceea ce priveste dotarea celor de la Holleman, Nita a precizat ca detin echipamente de transport pentru tot ce se anunta pentru anul acesta si nu crede ca vor fi probleme. Echipamentele folosite de firma sunt produse de firme renuminte precum Goldhofer, Broshuis, Nooteboom si Faymonville. Transporturile de turbine eoliene se realizeaza cu ajutorul unui sistem special cu grinzi si mese rotative cu doua trailere modulare.
"Daca ar fi sa avem un proiect mai mare decat capacitatea noastra de transport la ora actuala, nu ar fi nicio problema, putem sa aducem oricand mai multe echipamente de transport din Germania si sa le inmatriculam in Romania imediat."
Investitorii se ghideaza in principiu dupa mai multi factori atunci cand aleg transportatorul cu care vor sa lucreze pentru ridicarea unui parc eolian. Un client se uita la cifra de afaceri a firmei, ce experienta in transporturi de eoliene a mai avut, numarul de angajati, echipamentele pe care le detine. "Faptul ca noi reprezentam o firma atat de importanta constituie un avantaj. Una e cand discuti cu o firma care a facut an de an peste suta de transporturi si altceva e cand apare o firma fara niciun pic de experienta."
In final, George Nita a apreciat ca este destul de greu sa activezi in domeniul transporturilor agabaritice de componente pentru turbine eoliene din pricina problemelor care pot aparea in orice moment.
"Este foarte greu sa transporti componente de turbine eoliene. Pot sa apara lucruri neprevazute in orice moment si de aceea nu oricine poate sa faca asta. Noi am facut fata cu brio de fiecare data cand am avut probleme si asa o sa fie si anul acesta."
Universal Transport
Cei de la Universal Transport apreciaza de asemenea ca 2012 va fi un an chiar mai bun decat cel anterior, asta in conditiile in care in 2011 s-a dublat numarul de MW instalati pe teritoriul Romaniei. Firma de origine germana se bazeaza in principal pe transporturile agabaritice de eoliene pentru ca au avut destul de multe contracte anul trecut si au semnat deja si anul acesta cateva intelegeri cu investitorii din domeniu. "Producatorii cu care vom lucra si anul acesta sunt Energon, General Electric si Vestas care vor avea livrari importante in zona Dobrogea, mai exact in Casimcea, Cogealac, Tortoman."
Motivele pentru care cred ei ca au fost selectati pentru aceste contracte le reprezinta: seriozitatea, calitatea serviciilor si solutionarea problemelor aparute in cel mai scurt timp posibil.
Flota celor de la Universal Transport este compusa din 20 de autovehicule capete tractor pentru transporturi speciale intre 60-250 de tone si 30 de semiremorci specializate. Marcile preferate sunt Iveco si Mercedes-Benz pentru capetele de tractor si Nooteboom sau Roschwitz pentru semiremorci. Branch Managerul, Andrei-Mihai Gavrea, a precizat ca firma sa va investi in echipamente suplimentare pentru transportul de eoliene chiar din acest an, iar investitia anuntata se ridica la suma de 750.000 de euro.
EOL MTI Trans
Project Managerul EOL, Dinu Samboan, a declarat pentru Transporter ca, cel putin pe hartie, piata de eoliene este una in crestere fata de anul trecut, dar este un pic cam devreme sa vorbim despre asta in mod concret.
Cei de la EOL au trimis oferte tuturor marilor investitori de pe piata, dar deocamdata sunt doar la stadiul de promisiuni si nu ar vrea sa divulge numele celor implicati inainte de a se concretiza ceva.
Legat de problemele aparute cu legislatia si conectarea la sistemul energetic national a producatorilor de energie eoliana, Samboan a precizat ca legislatia a devenit ceva mai stabila, iar discutiile despre problemele cu racordarea sunt doar la nivel local.
"Sunt investitii prea mari pentru a putea exista probleme de ordinul acesta", a mai precizat Samboan. Project Managerul de la EOL a subliniat faptul ca in momentul de fata transporturile agabaritice de eoliene reprezinta activitatea de baza pe care se axeaza cei trei mari transportatori care fac parte din acest joint-venture: Med Truck International, Transchim si Improdex. Flota de care dispun la ora actuala este formata din 43 de echipamente de transport si trailere, ceea ce reprezinta suficient cat sa acopere activitatea propusa in acest an. Modele de baza pentru capetele tractoare cu care lucreaza cele trei firme sunt Mercedes-Benz, Volvo, DAF si MAN, iar trailerele preferate sunt produse de Scheuerle, Nicolas, Faymonville sau Nooteboom.
Samboan a apreciat ca cele mai multe lucrari se vor desfasura, ca si anul trecut, in zona Dobrogea - Tulcea - Braila. In 2011 EOL a ratat sezonul de eoliene pentru ca joint-venture-ul s-a format in luna martie a anului trecut, iar contractele pentru segmentul de transport eoliene se terminasera.
Cu ce ramanem este ca desi se anunta din ce in ce mai multe investitii in parcuri eoliene din Romania, acestea nu sunt decat la stadiul de promisiuni deocamdata. Ar fi o problema faptul ca nu stim daca sa ne bucuram sau nu ca in tara noastra se produce din ce in ce mai multa energie verde deoarece se pare ca acest lucru va aduce cu el si cresterea facturilor. Aceste scumpiri nu ar fi unele nesemnificative deoarece planurile de dezvoltare pentru energie regenerabila din Romania arata ca in 2020 se vor produce circa 20.000 MW numai din energie eoliana. Obiectivul este ca 30% din totalul de energie produsa sa provina din surse regenerabile.
Piata transporturilor agabaritice de mori de vant se prezinta ca una destul de inchisa deoarece avem doar trei firme importante care se ocupa de acest domeniu. Acest lucru se intampla in principiu datorita faptului ca producatorii importanti gen Vestas, General Electric sau Gamesa prefera sa lucreze cu firme pe care le cunosc deja. Chiar daca ar aparea jucatori noi in acest domeniu, le-ar fi foarte greu sa se impuna avand in vedere experienta firmelor existente.
Sursa: Curierul Narional
16/05/2012 - Acest articol a fost citit de 2931 ori | Tweet Recomanda |
Nota acordata: 1 (data de 122 vizitatori)
|
Produse si servicii ale companiilor | Companiile active sunt aici |
Alte stiri din categoria "Energie Verde" |
| TOP STORY |
Tablourile electrice pot fi identificate acum mai eficient cu noua imprimantă de identificare a firelor și tablourilor BSP41.
Identificați toate blocurile terminale
Noua imprimantă de identificare a firelor È™i tablourilor BSP41 poate imprima pe etichete de identificare rigide pentru toate mărcile majore de blocuri terminale È™i componente pentru tablouri electrice. Cu BSP41, constructorii de tablouri nu mai au nevoie de câte o imprimantă de etichete rigide pentru fiecare marcă utilizată. Brady Corporation oferă o listă de mărci de blocuri terminale care au fost testate în privinÈ›a compatibilității cu noua BSP41.
Pentru web masteri | Harta site | |