Compania Energom infiintata in urma cu zece ani, cu capital francez la Cluj, intentioneaza sa angajeze 20 de ingineri si tehnicieni, anul acesta. Astfel, compania va ajunge sa aibe 100 de salariati.
Romanian Photovoltaic Industry Association - RPIA, constituita cu scopul de a promova si sprijini interesele jucatorilor din aceasta piata, constata în ultima perioada aparitia unor declaratii si informatii de natura sa accentueze starea de incertitudine privind mediul investitional al producerii energiei regenerabile prin tehnologie fotovoltaica in Romania. De aceea consideram necesar sa facem urmatoarele precizari.
În conformitate cu statutul sau de membru al U.E., România trebuie sa asigure respectarea tintei obligatorii privind energia din surse regenerabile prevazute de Directiva 2009/28/CE privind promovarea utilizarii energiei din surse regenerabile pâna în 2020. În cazul României, aceasta tinta a fost stabilita la nivelul de 24 % din consumul final de energie. La nivel national, strategia energetica a României pentru perioada 2007-2020, a fost aprobata prin Hotarârea de Guvern nr. 1069/2007.
Cel mai important instrument legislativ prin care România a facut un pas decisiv în lupta pentru un mediu mai curat este sistemul de promovare cu certificate verzi pentru producerea energiei electrice din surse regenerabile stabilit de legea 220/2008 modificata de legea 139/2010 si completata de hotarârea de guvern 88/2011. Sistemul cu certificate verzi este un sistem potrivit pentru România deoarece, în contextul economic national si mondial, nu produce presiune pe bugetul de stat, chiar dimpotriva aduce beneficii bugetului prin taxele si impozitele generate de investitiile în domeniu. Sistemul de promovare cu certificate verzi nu implica fonduri publice, fapt ce aduce o siguranta în plus investitorilor care astfel pot controla mai bine deciziile de afaceri.
România a întreprins pasii necesari pentru avizarea schemei de ajutor cu certificate verzi la Comisia Europeana, iar începând cu octombrie 2011 pune la dispozitia investitorilor o schema de ajutor moderna, functionala, lucrativa si în conformitate cu legislatia europeana. Acest lucru a condus la o reactie pozitiva din partea investitorilor care doresc sa participe la atingerea obiectivelor de crestere a ponderii de energie electrica din surse regenerabile în totalul de energie electrica produsa în România.
Astfel nu se poate pune problema riscului ca aceasta schema de sprijin prin certificate verzi sa ajunga sa fie considerata ajutor de stat nepermis si, în consecinta, sa sufere modificari corelate, deoarece conform rezolutiei Comisiei Europene C(2011) 4938 din 13.7.2011 având ca obiect “Ajutorul de stat SA. 33134 (2011/N) – România, Certificate verzi pentru promovarea producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie”, schema de sprijin a fost notificata si:
1.Prin notificarea electronica (SANI 5925), înregistrata de Comisie la 6 iunie 2011, autoritatile române, în conformitate cu articolul 108 alineatul (3) din Tratatul privind functionarea Uniunii, au notificat masura sus-mentionata drept masura ce nu se încadreaza în categoria masurilor de ajutor din motive de securitate juridica;
2. Comisia concluzioneaza ca schema notificata este conforma cu orientarile privind ajutoarele pentru protectia mediului si, prin urmare, este compatibila cu piata interna, în conformitate cu articolul 107 alineatul (3) litera (c) din Tratatul de Functionare UE.
Desi observam o tentatie crescuta de a caracteriza acest interes ca fiind un nou boom imobiliar sau bula speculativa, trebuie mentionat ca nu putem compara cele doua sectoare din cel putin doua motive. În primul rând pentru ca sectorul energetic cuprinde societati cu înalta calificare profesionala, know-how si traditie îndelungata într-un sector ce solicita continuu alocarea de resurse importante pentru cercetare si inovatie. În al doilea rând, schema de ajutor cu certificate verzi prevede limitari importante si lipsite de subiectivism pe care investitorii le pot cuantifica si pot actiona în consecinta. Nu vom putea vorbi niciodata de un boom, atâta vreme cât schema de ajutor cu certificate verzi prevede limite precise de sustinere a energiei electrice din surse regenerabile precum si mecanisme de control a ratelor de profitabilitate a investitorilor implicati. Supracompensarea ca principiu este corect si reprezinta un instrument legislativ puternic la îndemâna autoritatilor pentru a tempera eventualele derapaje ale ratelor de profitabilitate.
La aprobarea schemei de sprijin, CE a constat ca masura notificata este conforma cu cerintele privind lipsa supracompensarii la nivel agregat si a luat nota de faptul ca autoritatile române au confirmat faptul ca veniturile (pretul de piata al energiei electrice, veniturile provenind din certificatele verzi) si costurile de productie, vor fi monitorizate anual si ca nivelurile de sprijin pentru noii beneficiari vor fi adaptate în cazul în care se identifica un risc de supracompensare.
Accentuam faptul ca la nivelul CE nu s-a impus un termen pentru adoptarea masurilor necesare evitarii supracompensarii si ca sunt necesare analiza veniturilor si cheltuielilor operationale, nu doar a costului investitiei.
Pentru credibilitatea oricarui demers legal de reducere a numarului de certificate verzi alocate tehnologiei fotovoltaice,este esential ca analizele de supracompensare sa fie realizate pe baza unor date certe, reale si ce pot fi verificate în practica. Atâta timp cât nu avem dezvoltate suficiente capacitati de producere a energiei electrice din surse regenerabile pe o anumita tehnologie ce sa ne poata furniza informatii credibile, nu vom putea avea o reprezentare corecta a datelor colectate si folosite în analizele de supracompensare. Datele din studiile de fezabilitate reprezinta proiectia teoretica a unor asemenea investitii, dar aceste proiectii nu corespund neaparat cu realitatea practica, realitate care deocamdata nu poate fi analizata datorita lipsei investitiilor.
Legea 220/2008 completata de Ordonanta 88 specifica la art. 2 aliniat af) definitia supracompensarii, care se determina pe o analiza cost-beneficiu definita la art.2 aliniat ag). Conform acestui articol de lege analiza cost-beneficiu se realizeaza prin utilizarea tehnicii actualizarii aplicate la costurile de investiție, costurile de exploatare și la veniturile rezultate pe durata de viața a proiectelor. Deci legea obliga la analiza unor date concrete si nu la date colectate pe baze teoretice, care nu pot fi verificate în practica. Reducerea numarului de CV se va aplica pentru întreaga industrie si trebuie sa fie foarte bine fundamentata pentru ca altfel poate duce la neatingerea pragului de rentabilitate convenit cu CE, ce constituie baza deciziei investitionale.
Mai mult, pentru a realiza o capacitate de productie a energiei electrice în domeniul fotovoltaic, de la începerea procesului de avizare si pâna se obtine acreditarea este necesara o perioada de minim 12 luni. În aceste conditii, pentru a avea un cadru legal stabil si previzibil, lucru esential într-o economie moderna, este necesar ca orice modificare sa fie anuntata din timp. Este, de asemenea, cerinta CE ca orice modificare a schemei de sprijin sa fie anuntata din timp si sa fie notificata comisiei.
Apreciem ca declaratii de genul "cei care vor primi câte 6 certificate în perioada 2013-2014 vor da banii înapoi. Orice ajutor nejustificat se da înapoi." sunt nefundamentate si consideram necesare precizari din partea institutiilor implicate. In primul rând ca investitorii vor primi certificate verzi si nu bani, si se poate ca aceste certificate verzi sa nu se transforme niciodata in bani. In al doilea rând numarul de certificate este stabilit de o legislatie valabila a carei modificare nu poate avea efecte retroactive.
Având în vedere ultimele evolutii legislative, avem încrederea ca autoritatile publice au înteles nevoia de stabilitate a cadrului legislativ si mai ales a modului în care pot fi aduse amendamente legislatiei primare si secundare în domeniu energiei regenerabile. In acest sens, este de apreciat initiativa legislativa de mentinere a numarului de certificate verzi pâna în 2014. Suntem convinsi ca o astfel de masura va aduce multa stabilitate în piata si, de asemenea, va acorda posibilitatea realizarii unui mix de tehnologii de producere a energiei electrice din surse regenerabile, lucru esential pentru securitatea sistemului electroenergetic national. Mai mult, aceasta stabilitate va da posibilitatea investitorilor sa dezvolte un numar de capacitati rezonabil pentru ca ANRE sa poate colecta date reale din piata si astfel sa poata sa realizeze o analiza de supracompensare fundamentata.
Speram ca aceste semnale pozitive sa fie privite cu optimism si de catre institutiile bancare, pentru ca este nevoie si de aportul acestora, mai ales în contextul în care investitorii în energie regenerabila sunt de regula companii cu experienta îndelungata.
În încheiere merita mentionat ca România are nevoie de investitii în energie regenerabila, iar pentru acest lucru este necesar ca toate partile implicate sa colaboreze pentru ca tintele asumate de energie regenerabila din totalul consumului brut de energie sa fie atinse într-un mod sustenabil si benefic pentru mediu. Suntem convinsi ca efortul tuturor de informare corecta a opiniei publice prin materiale echilibrate si documentate si prin sesiuni de comunicare va aduce o întelegere de ansamblu asupra beneficiilor pe care tehnologia fotovoltaica le va aduce României. Expresii ca dezvoltare durabila, interes crescut sau profit nu pot fi înlocuite cu boom, bula sau specula, într-un sector ce înca se afla la început si care înainte de a fi calificat în vreun fel ar trebui înteles si sprijinit sa se dezvolte într-un mod benefic pentru noi toti.
Romanian Photovoltaic Industry Association - RPIA a fost înfiintata recent de catre un grup de specialisti cu o vasta experienta în acordarea de consultanta în domeniul dezvoltarii unitatilor de producere a energiei electrice din resurse regenerabile. RPIA doreste ca împreuna cu membrii sai sa devina un partener corect si de încredere pentru autoritatile din România, în vederea dezvoltarii unui dialog deschis si constructiv. Scopul asociatiei este de a crea un mediu propice pentru un dialog constructiv între partile responsabile - autoritatile române si internationale si toate celelalte companii românesti si straine implicate în întreg lantul de furnizori din domeniul energiei solare. Ceea ce pune la dispoziție Asciatia RPIA este o platforma de networking, lobby si business, un one-stop-shop în care companiile interesate de acest subiect sa îsi poata gasi toate informatiile necesare si sa poata intalni persoanele de decizie.
Printre membrii asociatiei se regasesc nume importante din domeniul energetic: Egnatia Rom, Enfinity, IBCOenerg, ICME Ecab, ISPE, Monsson Group, Schoenherr, Siemens, TIAB – Vinci Energies, Tractebel Engineering, UP Solar Group, Vitalis Consulting, Wolf Theiss s.a.
Pentru mai multe informatii, va rugam sa ne contactati:
Romanian Photovoltaic Industry Association - RPIA
Magda Ion
Business Development Manager ] RPIA
Telefon:+40723037007
E]mail:magda.ion@rpia.ro
Robert Cruceru
Director Executiv ] RPIA
Telefon: +40744977129
E]mail: robert.cruceru@rpia.ro
11/06/2012 - Acest articol a fost citit de 2850 ori | Tweet Recomanda |
Nota acordata: 2 (data de 26 vizitatori)
|
Produse si servicii ale companiilor | Companiile active sunt aici |
Alte stiri din categoria "Energie Verde" |
| TOP STORY |
Tablourile electrice pot fi identificate acum mai eficient cu noua imprimantă de identificare a firelor și tablourilor BSP41.
Identificați toate blocurile terminale
Noua imprimantă de identificare a firelor È™i tablourilor BSP41 poate imprima pe etichete de identificare rigide pentru toate mărcile majore de blocuri terminale È™i componente pentru tablouri electrice. Cu BSP41, constructorii de tablouri nu mai au nevoie de câte o imprimantă de etichete rigide pentru fiecare marcă utilizată. Brady Corporation oferă o listă de mărci de blocuri terminale care au fost testate în privinÈ›a compatibilității cu noua BSP41.
Pentru web masteri | Harta site | |